Sociaal-emotionele ontwikkeling

Kinderen ontwikkelen zich op de basisschool als totaal persoon. We werken niet alleen aan het vergroten van kennis, maar ook aan de omgang met elkaar. Een goede sfeer in de groepen is een voorwaarde voor een goede ontwikkeling. Daarom besteden we veel aandacht aan de positieve omgang met elkaar, aan samenwerken en aan het oplossen van problemen. Hiervoor maken we gebruik van de methode Kiva. Door onze waarden zelfstandigheid, respect en verantwoordelijkheid centraal te stellen en gedragsverwachtingen helder te communiceren, werken we aan een veilig en sfeervol leef- en leerklimaat in en om de school.
Ook onze thematische godsdienstmethode Trefwoord biedt aanknopingspunten voor sociaal-emotionele ontwikkeling. Daarnaast praten we veel met de kinderen en nemen we hen serieus. Wij gebruiken op school de Kiva-vragenlijsten om het welbevinden en de sociaal-emotionele ontwikkeling van kinderen goed te kunnen volgen. We kunnen zo ons onderwijs afstemmen op dat wat de kinderen nodig hebben.

Verder starten we in het schooljaar 2020/2021 met het aanbieden van Rots & Water-training aan alle kinderen in groep 6 en 7.

Doel van het Rots en Water programma is het vergroten van de communicatie- en sociale vaardigheden en welzijn bij kinderen en jongeren en het voorkomen en/of verminderen van sociale problemen zoals pesten, conflicten, uitsluiting, meeloopgedrag en seksueel grensoverschrijdend gedrag.