Schorsing en verwijdering

Schorsing en verwijdering van een leerling kan voorkomen, als er sprake is van ernstig ongewenst gedrag waarbij psychisch en/of lichamelijk letsel aan anderen wordt toegebracht. Ook kan het voorkomen dat een kind voor anderen binnen de school een gevaar oplevert of de dagelijkse gang van zaken ernstig verstoort. Het is een uiterste maatregel, waarvoor wettelijke voorschriften zijn.

We kunnen drie maatregelen treffen:

1. Time-out: bij een ernstig incident wordt de leerling voor de rest van de dag de toegang tot de school ontzegd.
  2. Schorsing: bij een volgend incident kan worden overgegaan op een formele schorsing.
  3. Verwijdering: bij het zich meermalen voordoen van een ernstig incident, waarbij de veiligheid en/of onderwijskundige voortgang van de school in gevaar is.

Op school is een handelingsprotocol dat door ouders kan worden in gezien.