Toetsen en observeren

We maken gebruik van de methode-onafhankelijke toetsen van Boom. Dat doen we voor rekenen, leesvaardigheid, spelling en begrijpend lezen. De uitslagen van deze toetsen vormen de basis van de groepsoverzichten, die door de leerkracht gebruikt worden om een groepsplan te maken. Om systematisch te toetsen gebruiken we een toetskalender. Door de toetsen elk jaar op dezelfde momenten af te nemen, is de vooruitgang (of de stilstand of de terugval) eerlijker en objectiever te meten. De meeste methode-onafhankelijke toetsen worden afgenomen in het midden en aan het eind van het schooljaar.

Veel vaker wordt er getoetst met methode-afhankelijke toetsen. Die geven de leerkracht een goede indruk of de kinderen het onderwijsaanbod in de weken ervoor goed hebben opgepakt. De toetsen geven aan waar de leerkracht op moet bijsturen, zodat er geen hiaten zullen ontstaan. Minstens zo belangrijk is de dagelijkse observatie van de leerkrachten.

Op sociaal-emotioneel gebied werken wij met de vragenlijsten van de Kiva. Deze methode geeft ons een goed beeld van het functioneren van het kind op dit gebied en geeft ons handreikingen om het kind te ondersteunen waar dat nodig is. De gegevens verwerken we in de groepsplannen.

• Toets-blauw.png