Ontwikkeling van kleuters

Wettelijk gezien moeten kinderen in gemiddeld 8 jaar het basisonderwijs doorlopen. De kinderen die in de periode vanaf 1 oktober t/m 31 december vier jaar worden en naar school gaan, stromen in het schooljaar erop in principe door naar groep 1.

Omdat het jonge kinderen betreft en er op jonge leeftijd grote verschillen in ontwikkeling kunnen zijn, wordt juist naar deze groep kinderen extra kritisch gekeken en kan worden overwogen om de kleutertijd te verkorten en na de zomervakantie al door te stromen naar groep 2.

Voor alle kleuters geldt, dat hun ontwikkeling nauw in de gaten wordt gehouden middels een zeer uitgebreid observat

iesysteem. Er wordt gekeken naar de hele ontwikkeling op verschillende gebieden zoals taal, rekenen, motoriek, spel en sociaal-emotioneel. Al deze gebieden maken dat er voor ieder kind op maat een weloverwogen beslissing genomen kan worden met betrekking tot het wel of niet doorstromen naar een volgende groep.

De overgang van groep 2 naar groep 3 is altijd afhankelijk van de totale ontwikkeling van de leerling, dus van de cognitieve ontwikkeling, de motorische en sociaal-emotionele ontwikkeling. Aan de hand van observatie- en registratiegegevens kijken we of een leerling aan groep 3 toe is.
Soms kan er, in overleg met de ouders, gekozen worden voor verlenging van groep 2.

• Kleuters.jpg